cANAL digital & SØNNico

Tror jeg har funnet ut av hvor de siste restene av blå Hubba Bubba med lakrissmak fant veien. Det er bare å følge flokken av blonde tyggistyggende nek, ned til kundesentrene til cANAL digital & SØNNico. Disse halvsapiensene ble ikke utryddet på åttitallet slik mange tror, de lever forstatt i beste velgående i en bunkers eiet av cANAL digital & SØNNico… hvor de får sin lønn i gamle relekvier fra 80 tallet  for å utføre bedriftenes kundesupport (Det ryktes at de største nekene får sin Bonus utbetalt i Bugg).

Dette oppdaget vi da vi i den senere tid har fått anledning til å bli svært så godt kjent med disse virksomhetene etter å ha tilbragt tallige timer sammen på telefonen.

Nek Nummer 3 fra canal digital – en solskinnsdag i begynnelsen av November (man må snakke med minst tre personer har jeg funnet ut før man får et halvgodt svar): “Ja, tygg, tygg, tygg, tygg, tygg. du har med én million prosent sikkerhet fått lagt inn bredbånd i huset, tygg, tygg, tygg, tygg,  jeg sender deg en gjør det selv pakke, du får den kanskje om to uker, tygg, tygg – noen ganger tar det lengre tid, tygg, tygg , men jeg kan ikke  si noe særlig mer om når,tygg, popp,  jeg vet rett og slett ikke, tygg, tygg, tygg, tygg, popp!”. Joachim: det var veldig mange prosent sikkert det, litt treg levering – litt som det var i det gamle Soviet før muren falt, men ok. Ship away!. Nek 3: Sipp hva?? Tygg, tygg, tygg.  Joachim: Ja takk,  send meg pakken.  Nek 3: Ok, fint, men hva mente du med Sipp, ett eller annet, tygg tygg, popp, tror ikke vi har det her? Joachim: Glem det,  seeend      meeeg    gjøøør    deeet    seeelv    paaaakken   tiiil    miiin   NYYYYE adreeeessseee    Sleeepeeendveeeiiieeen seeekstii feeem, Ess Ell Ee Pee Eee Enn Dee Vee Iii Eeen Enn. Nek 3 Jeg finner ingen med navnet Essellee Endvelien på denne adressen, tygg, sukk!! (man kan faktisk hører himling med øynene over telefonlinjen – bemerkelsesverdig!).  Joachim: Bare send dritten!!!

Vi venter et par uker med fingrende krysset. En pakke kommer i posten, den lukter Rosa Bugg – dette lover bra. Nek 3 har tydligvis fått bonusen sin denne måneden også. Desverre inneholdt ikke pakken det vi trengte for å få lagt opp internettoppkoblingen selv. Noen flere telefonsamtaler med cANAL digital, så forstod vi at vi faktisk ikke fikk lov til å skru opp et kontaktpunkt selv, dette måtte gjøres av en av deres kvalifiserte brødhuer. Dette vil selsvagt koste ekstra, noe de mente at vi sikkert forstod. Vi ble til slutt enige om at tusenmillionprosentgaranti ved bestilling egentlig var en ganske god garanti, og at jeg derfor måtte få slippe å betale for å få lagt opp denne kontaktboksen.

Vi får topprioritet – montøren fra SØNNico skal komme så fort som om to uker… kanskje, så det var bare å holde seg hjemme. Dagen kom, og litt utpå plinget det inn en SMS fra Nek 4 i SØNNico: “kanke komme på grunn av sykdom, tygg, tygg” (de skriver faktisk tygg tygg i SMS’ene sine).

Jeg ringer opp og bestiller opp ny time. Det var ganske så dramatisk der – nesten alle var syke denne dagen. Nek 5:Kommer ny montør neste uke, garantert, tygg, tygg, smatt, smatt hold deg hjemme mellom 13:30 og 16:30 og montøren ringer 30 minutter før han kommer, tygg, popp, smatt, smatt (mer smatting i dette neket enn de andre – en litt ekstrem avart av rasen”.

Dagen kommer og dagen går – ingen montør, ingen telefon, ingen nettoppkobling. Jeg forsøker å ringe SØNNico, men der var de stengt og fikk kun en svarer: “tygg, tygg, tygg, tygg VI ER STENGT, tygg, tygg, tygg, HADET, popp”.

Jeg ringer cANAL digital og snakker med Nek 10 (alphaneket i flokken): TYGG, TYGG, TYGG, kanke hjælperæ. Kan sende en mæil for’ræ TYGG, TYGG. Joachim: e-post kan jeg sende selv – jeg trenger noen svar NÅ!!! Kommer han idag eller ikke? Skal jeg vente eller kan jeg dra å handle??. Nek 10: Veit ikke jeg vel, hvordan kan jeg vite det lisssom, SUKK, TYGG, TYGG, TYGG, POPP, SMATT, SUKK??? Joachim: Nei dumme meg, det kan du jo selvsagt ikke vite – unskyld for at jeg var så dum å spørre eller tro at du kunne finne det ut. NEK 10 (med smilekursstemmen sin): Ingen fare, det går bra, ingenting å unnskylde seg for, kan skje den beste det vetdu, du er ikke den første som har gått i dette baret nei, tro du meg… popp, smatt, popp, smatt, tygg, tygg, tygg.

Det kan virke som at jo lenger man jobber seg oppover i dette hierarkiet, jo større blir neket. Ingen kan en døyt, ingen kan hjelpe, og ingen kan så mye som snakke med noen eller plukke opp telefonen, ingen forstår en dritt – og alle er like fullstenduig ubrukelige. Ingen beklagelser å få, ingen lovnad om bot og bedring… zip, zero, nada. Her er det bare å smøre seg med tolmodighet.

Vi ble på ett tidspunkt lovet at vi ikke skulle betale for kontakten da jeg hadde blitt lovet at det var i orden ved bestilling, men etter å ha fått snakket med siste brødhue i SØNNico (en mann – de andre var kvinner), så måtte jeg betale nærmere tusen spenn for kabelen. Boks gratis, kabel tusen spenn, det er jo rimelig… i tilegg måtte jeg gjøre regning med at dette kunne ta lenger tid enn først forespeilet og over et par dager. Dette fordi det er så krevende å montere en kabel (jeg vet, jeg har gjort det selv mange ganger, det tar sikker hele 30 minutter, og det gir derfor stor mening at Maria kanskje må holde seg hjemme i to dager og montøren reise to ganger for å få ferdig jobben). Uansett, kjekt å få vite dette så tidlig i prosessen.

Nå har de blitt fortalt at de må ha med seg lang kabel og stige (for sikkerhetsskyld). De har fått beskrevet dagens installasjon i detalj – de skal ikke kunne komme å fortelle meg at ting var mer omfattende enn antatt og at installasonen vil ta enda lenger tid og koste enda mer penger. Vi får nå se hva som skjer. den nye timen er i morgen.

De har likevel lykkes i å fakturere oss for leveransen vi aldri har fått. Fakturaen har forfalt og kunne ikke krediteres. Vi måtte jo skjønne det når man ikke vet hvor lang tid dette vil ta… Ja jøss!!!

Fortsettelse følger…

Leave a Comment

Your email is never published nor shared.

(required)
(required)