Pendlerlivet og NSB

Jeg har tidligere kun erfart NSB fra media, og tenkt at det er da sikkert ikke så ille – noen minutter forsinket i ny og ne er da ikke så mye å bry seg om. Nå har jeg fått levd pendlerlivet noen måneder og kan ikke annet enn å si at pendling er noe forbanna dritt om man er bundet til NSB.

NSB skryter av 79% punktlighet i rushtiden på sine lokaltog i storoslo. Det viser seg at dette er langt fra korrekt, og at statistikken er full av løgner. For det første så er det offentlige kravet at et tog regnes som forsinket når det er tre minutter forsinket – NSB har valgt å tolke dette til 3 minutter og 59 sekunder. Greit nok, jeg kan leve med fire minutter forsinkelse. Men, det de glemmer å si noe om er at statistikken føres ved endestasjonene – der det er lite trafikk, hvor ingen reiser til og fra, og hvor lokføreren kan gi flatt jern for å ta igjen det tapte. Jeg bestemte meg derfor å føre min egen statistikk på den distansen jeg selv reiser.

På 50+ avganger/ankomster var det kun ett eneste tog som var i rute. Tre tog ble innstilt, en gang ble jeg stående igjenpå perrongen pga overfylt tog (kun to vogner fremfor normalt fem), en gang ble jeg sluppet av to holdeplasser for tidlig etter å ha blitt stående en halvtime pga svikt i lysannlegget, og ca en fjerdedel av alle avgangen må ha vært med manglende matriell og overfylte tog, en gang ble en kar i samme togvogn som meg slått ned og en av de kaldeste dagene var varmeanlegget i vogna jeg satt i ødelagt. Gjennomsnittlig forsinkelse, samt medianen, lå begge på over 15 minutter – og kun 2% av togene var i rute, ikke 79% som NSB skryter av. Det å bli kunde har heller ikke vært helt greit, med hele fire besøk hos trafikkanten før de fikk satt opp flexikortet mitt riktig. Nå kommer det prisøkning. Godt da å vite at det ikke drøyer så lenge før det er i orden – NSB regner med at allt vil gå på skinner innen 2030. Lurer på om det er utifra dagens etterspørsel eller etterspørselen i 2030?

Bil er ikke noe alternativ etter at man i tilegg til å fjerne de “gode” abbonementsfordelene på bombrikken, i tilegg innførte en ekstra bomring utenfor byen. Elbil går heller ikke, for her snakker myndighetene om å fjerne alle incentiver for å kjøre en slik blikkboks – bortsett fra grønn samvittighet da.

Så fort snøen går vil jeg dra fram min eldgamle Vespa. Billig, rask, punktlig, fleksibel… og forurenser mer enn en diger leddbuss (totakter uten katalysator).

Leave a Comment

Your email is never published nor shared.

(required)
(required)